Friday, December 5, 2008

NILAILAH DENGAN SEWAJARNYA

Apabila sebuah bola ditekan ke dalam air, maka dengan sendirinya ia akan melantun ke atas melawan arah. Semakin kuat ia ditekan, semakin kuat pulalah lantunannya. Ini kerana kuasa lantunan itu bergantung kepada kekuatan tekanan yang dihadapi.

Begitulah ketika kita cuba memahami beberapa peristiwa yang berlaku sepanjang tahun ini, kita akan dapati bahawa punca yang mendorong dan natijah yang terhasil adalah sama sahaja dengan apa yang berlaku kepada sebiji bola di atas tadi. Kerana tekanan yang dihadapi, maka berbagai peristiwa di luar jangkaan yang berlaku.

Himpunan bersih misalannya, siapa yang menyangka bahawa rakyat Malaysia pada suatu hari nanti akan berkumpul seramai itu untuk menyatakan rasa ketidakpuashatian terhadap isu-isu masyarakat yang tidak diambil peduli oleh pihak pimpinan lalu mendesak agar ianya diberi perhatian. Melihat kepada sebab-sebab pendorong, tidak mustahil ianya boleh berlaku sekali lagi. Malah mungkin lebih hebat gayanya jika pengurusan berbentuk alai balai diteruskan.

Itu satu contoh terdekat dalam lingkungan hidup kita.

Bagaimana pula dengan apa yang berlaku di perairan Teluk Eden bilamana sebuah kumpulan rakyat Somalia menyerang dan menawan sebuah kapal tangki milik kerajaan Arab Saudi?. Dalam tempoh 16 minit, kapal yang bernama Sirius Star mampu ditawan mereka. Lalu dicananglah di kalangan media bahawa mereka ini kumpulan lanun yang membahayakan laluan perairan antarabangsa dan mengancam keselamatan sejagat. Kita semua menerimanya sebagai sebuah maklumat. Tapi adakah tepat maklumat tersebut?.... Kenapa pihak media tidak melaporkan sebab pendorong kepada kegiatan mereka itu?... Seolah-olah mereka ini sahaja bersalah, dihukum mati pun tidak mengapa. Sedang lanun darat yang merompak hasil bumi mereka, mengacau-bilaukan sistem pentadbiran Negara, membiarkan mereka merempat di tanah sendiri tidak didakwa, hak kemanusian mereka dipermainkan oleh pihak penjajah, jadi adakah kegiatan lanun darat ini dimaafkan?... Apa lagi yang mampu mereka lakukan selain bertindak di atas tekanan yang diberi.

Begitu juga dengan apa yang berlaku di Mumbai, India. Ketika dua hotel di sana, Hotel Taj Mahal dan Hotel Oberoi ditawan oleh mereka yang digelar sebagai pengganas pada 26 november yang lalu. Siapa pula sangka ini akan berlaku?... Kegiatan pengganas?... Apa yang mereka dapat sedangkan tempat itu bukanlah kawasan strategik untuk ditawan dan dikuasai. Bukan pejabat pentadbiran kerajaan atau kem tentera atau bank dunia. Jangan lupa satu perkara telah berhasil. Meluahkan perasaan yang telah lama terpendam. Mungkin kita kurang teliti dalam berita ini apabila kita tidak cuba mencari sebab kepada berlakunya peristiwa ini. Tapi insya Allah sedikit hari lagi kita akan mengetahuinya bagaimana mereka seramai 240 000 orang muslim telah dipaksa oleh puak hindu, dibantu oleh kuasa ketenteraan memeluk agama hindu sebelum dibenarkan kembali ke kampung halaman mereka sendiri. Ini berlaku di wilayah Gujarat dan diceritakan sendiri oleh mereka di dalam akhbar tempatan. Ini baru satu kawasan. Tidak mustahil ianya boleh berlaku di banyak tempat lagi. Maklumat yang cuba tidak diketengahkan oleh golongan media.

Cermin tidak katakan cara mereka itu betul. Salah tetap salah kerana ada lagi jalan terbaik. Tetapi berapa ramai dari kita yang mengetahui di sebalik apa yang berlaku. Jangan sesekali kita diperbodohkan oleh maklumat semasa.
salam aidiladha buat semua teman. semoga falsafah pengorbanan itu dapat kita hayati bersama demi kelangsungan hidup yang cemerlang.

2 comments:

naz ilyn said...

Salam...

salah tetap salah... walau pun ada kebenaran yang tersembunyi... bagaimana ketidakpuasan atau ketidakadilan itu diluahkan... dan bagaimana mereka-mereka yang dipertanggungjawabkan dan yang bertanggungjawab melaksanakan tanggungjawab yang tergalas...

p/s: persoalan demi persoalan...

Mardihah said...

SALAM AIDILADHA ya....

Mari Raikan Cinta!