Friday, January 2, 2009

AKTIVITI P&P


Ramai daripada kita melalui sistem pendidikan telah berhasil menempa nama namun tidak ramai yang bersedia untuk turut sama terus menerokai bidang pendidikan sedang ia mampu diperkembangkan tahap peningkatannya. Ramai yang telah berjaya mengatur kehidupan diri hasil dari pendidikan yang diterima, tetapi masih ramai yang kurang berminat dan terus sepi dalam menambahbaik sistem pendidikan yang sedia ada.

Buktinya, berapa ramai tenaga pengajar berpengalaman yang tersenarai membentuk keperibadian pewaris Negara, berapa ramai ibu bapa yang menyalahkan barisan pendidik dalam satu-satu kes yang melibatkan keluarga mereka dan berapa banyakkah sokongan yang telah disumbangkan sebagai pemangkin usaha mereka baik moral mahu pun berbentuk kewangan ?..

Bukanlah meminta agar semua beralih ke bidang pendidikan kerana setiap bidang itu memainkan peranan dalam pembangunan manusia yang merangkumi setiap segi. Bukanlah menyuruh semua kita menjawat jawatan pendidik kerana setiap kita berlainan minat dan kemahiran. Cukuplah sekadar menyumbang sokongan moral kepada mereka. Dari merekalah kita, anak-anak kita, generasi manusia mengenal hidup dunia.

Sekadar belajar memang ada payahnya, tetapi tidak sesukar untuk belajar, mengajar dan memahamkan orang lain. Itulah tugas mereka. Sebelum ini mereka menerima dan mendapat pelajaran, hari ini mereka pula perlu berhempas pulas mengajar dan menduduki tempat yang pernah diduduki oleh guru mereka.

Hendak memastikan setiap anak murid mampu menerima apa yang diajarkan bukanlah satu tugas mudah. Tapi, itulah proses pembelajaran. Apa yang dipanggil kini sebagai aktiviti P&P ( pengajaran & pembelajaran ).

Itulah tugas dan peranan si lilin dalam mengorbankan dirinya demi anak bangsa.

Penulis kini bergelar pendidik. Tugas berat menanti untuk ditanggung.
Sememangnya sukar untuk memanusiakan manusia.

3 comments:

Mak Su said...

cikgu cermindiri....
:)

tintaHati said...

Daku pun nak jadi pendidik gak...;)

CerminDiri said...

salam kehidupan,

maksu,
didiklah bakal pendidik ini.

tintahati,
bukan kata nak jadi pensyarah ke?...