Sunday, March 15, 2009

SIAPA SANGKA...

Tugasku semakin sukar.

Itulah yang dirasai diri dan mungkin kebanyakkan mereka yang baru juga merasainya. Ia bukan mudah. Bukan semudah memetik jari atau sekadar meluah idea. Ia lebih kepada perlaksanaan. Memang.... status sebagai seorang pendidik memerlukan lebih dari satu pengorbanan. Perasaan yang amat berlainan sejak mula memasuki bidang ini.


Bukan sekadar mengajar, peranannya tidak terhenti di dalam kelas semata, malah bukan juga di dalam kawasan pagar sekolah, tanggungjawab mereka - golongan pendidik- melepasi had yang ditetapkan Kementerian Pelajaran Malaysia. Itupun jika ini betul-betul difahami mereka. Ini kerana tanggungjawab yang terpikul di pundak itu cukup berpengaruh dan memberi kesan terhadap pembangunan sumber manusia dan pembangunan negara.

Sengaja cermin berkongsi perkara ini bagi meluah rasa. Kekadang masyarakat kita tidak mengerti dan fahami lalu menyalahkan bulat-bulat para pendidik jika anak mereka tidak berjaya. Para pendidik itu memerlukan sokongan semua. Ibu bapa dan masyarakat sekeliling. Kita sentiasa mengharap semata-mata dari mereka sedang mereka ini juga manusia juga. Seperti seorang pelajar yang memerlukan pedoman, dorongan dan sokongan walaupun mereka sudah bertaraf profesional.

Ini kerana mereka adalah pendidik, mereka juga pendamping, sahabat, tempat berkongsi masalah, rakan meluah rasa hati. Seolah-olah watak yang bakal terbentuk dari diri seorang murid itu sebenarnya telah terpamer dalam jiwa para pendidik. Yang penting mereka mahukan sokongan semua.

6 comments:

Mak Su said...

selamat bertugas dengan penuh dedikasi :)

Bunga Rampai said...

Salam,

Ketika melangkah ke sekolah, Dia berlari menyambutmu.

Semoga menjadi pendidik misali :)

perantau said...

خيركم من تعلم القرآن وعلمه

CerminDiri said...

salam kehidupan,

terima kasih buat antum atas semangat yang diberi.

CikguZue said...

alah bisa tegal biasa. yang penting sebagai pendidik, kita jalankan amanah itu sebaik2nya,insya-Allah.
dah mula mengajar la ni,yea. mabruk.

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

cikgu cermin atau nak panggil apa ya :D