Saturday, March 6, 2010

MEMADAIKAH DENGAN JERITAN

Hari ini alam gempar dengan jeritan semangat. Mengejut beburung yang sedang terlena. Diselang-seli takbir dan tahmid, jeritan itu bergema menerawang ke angkasa. Sana bertakbir sini bertahmid, menguat semangat mengukuh tekad. Jeritan yang tak kunjung putus, terus sambung-menyambung. Seolah itu gambaran sebuah kesatuan, satu fikrah, satu usaha ke arah satu tujuan. Kononnya, inilah yang akan menggetarkan musuh. Dunia menjadi saksi. Kononnya…..

Hakikatnya,

Barisan yang diatur masih berterabur. Ada yang duduk mencungkil gigi. Tak kurang yang bersembang, bergosip sesama sendiri. Malah ada yang menyalahkan diri lalu bertanya “mengapa aku di sini?”. Kucar-kacir. Satu yang dijeritkan dua yang dizahirkan. Tiada kesepakatan. Pemimpin dan panglima tak didengari kata. “Mengapa perlu dipathi, mereka dan kita sama sahaja”, itu kata mereka.



Jerit dan terus menjerit….

Kerana jeritan itu menutup kecelaruan tadi. Disembunyikan keributan. Mengaburi kelemahan menjadi semacam kekuatan. Kekuatan jeritan.

Yea, dunia menjadi saksi, sambil menggeletek ketawa. Adakah ini akan musuh geruni ?...

“Luruskan……… barisan”, arah si panglima dengan tegas. Yang buat tak tahu ramai. Buat pekak telinga. “Takbir……” jeritnya semula. Allahhu Akbar !!!!! Saling bersahutan menyahut seruan dan takbirnya tadi. Jeritan itu kembali bergema.

Pening kepala….

Di kala musuh 100% bersedia, mereka….. hanya jeritan yang kedengaran bersatu. Paduan suara yang membentuk kekuatan. Kekuatan yang sebetulnya itu adalah kelemahan yang terpamer.

Adakah dengan paduan dan ketinggian suara sahaja sudah memadai membuktikan kekuatan kita ?.Sekurang-kurangnya……. Paling tidak pun kita puas menjerit dan melolong. Tanda masih bersemangat.

Memadaikah….. cukupkah…… atau perlukan lebih dari itu?....

No comments: