Sunday, October 7, 2007

DETIK TERAKHIR…..

Hari-hari yang masih berbaki ini sedikit menggetarkan jiwa. Mengundang pelbagai perasaan yang meresah. Rasa suka, duka dan kecewa, cemburu, takut saling bertukar ganti. Rasanya jika tidak dihadapi secara saksama, akan mengundang episod malang yang lebih berat pula. Semuanya ini gara-gara detik terakhir yang sukar dihalang kehadirannya.
Detik-detik terakhir sebelum tenggelamnya mentari bulan ramadhan. Detik-detik terakhir sebelum terbitnya fajar syawal. Detik-detik inilah yang menjadi dalang puncanya. Menjadikan jiwa tidak keruan. Apatah lagi ketika mana tiada jaminan kita nanti mampu menemuinya pada sesi hadapan. Cukup menyeksa jiwa. Melambung tinggi perasaan yang tersedia bergolak.
Suka kerna mampu mengecapi nikmat ramadhan hingga ke akhirnya. Duka dan kecewa mengenangkan kecuaian diri dalam merebut sebanyaknya peluang nikmat ramadhan yang diberi. Cemburu bila melihat diri ketinggalan jauh berbanding manusia lain dalam rekod prestasi beribadah dan takut kalau-kalau usaha sebulan ini tidak diterima, lebih teruk lagi jika ramadhan untuk sesi hadapan tidak lagi dinikmati.
Namun, apalah gunanya menyalahkan detik terakhir ini kerana sememangnya ia akan datang dan pergi. Sepantas kitaran masa kerana ia sebahagian diri masa. Itulah realiti yang perlu dihadapi. Mana mungkin lari dari realiti kerana ia adalah kehidupan kita. Detik-detik terakhir…….kini diri telah bersedia menanti.


Teman-teman semaya,

Dikesempatan yang tersedia ini, ingin rasanya cermin memohon kemaafan setulusnya dari kalian jika terlanjur kata, terkasar bahasa dan tersilap bicara sejak mula bersua kerana cermin sedar semuanya itu jarang sekali dapat dihindari.
Salam lebaran juga dihulurkan sebagai pengganti diri buat yang mengenali. Sesungguhnya syawal kali ini mengundang kerinduan yang sukar ditafsir. Waa…waaa……nak balik!!!!.....


SALAM KEMAAFAN DAN SALAM LEBARAN DARI DIRI DI PERANTAUAN

7 comments:

SoFie NuR said...

selamat hari raye..maaf zahir & batin

HazuraHamzah said...

salam...

nyanyi la lagu blk kg... best wooo...

aku pon tak blk gak taun ni...wuuuuaaaaa!!!!

Indera Kencana said...

Selamat berhari raya di perantauan. Mohon maaf jika ada tersalah kata dan bahasa..

IndahSakura said...

Salam aidil fitri.
Mohon kemaafan andai ada
tersilap bicara selama di sini.
Maaf zahir & batin. Moga sentiasa dalam lindunganNya :)

Iman Mawaddah said...

Selamat hari raya...maaf andai ada terkasar bahasa sepanjang perkenalan di dunia maya

tintaHati said...

Salam eid cermin...sayang sekali jauh di perantauan...kalo tdk boleh berkunjung ke rumah....hehe...

apa pun maaf atas salah silap sepanjang berblogging ;P

Achik_Sufi said...

salam...

salam aidil fitri...x larat nak tulis bebanyak.wslm