Thursday, November 8, 2007

PILIHANRAYA KITA

Bahang pilihanraya semakin terasa. Semua pihak samada di pihak kerajaan, di pihak pembangkang mahupun calon bebas dilihat sudah mempersiapkan jentera pilihanraya masing-masing. Penjagaan di kawasan masing-masing diperketat agar penceroboh tidak terlepas pandang. Isu-isu yang dianggap unsur boleh menjatuhkan lawan mereka dimainkan. Berbagai cara dibuat bagi menarik hati pengundi. Yang sebelum ini kaki hanya lekat di rumah dan di pejabat, dipaksa turun meredah lumpur dan bendang menunjukkan keikhlasan sebagai pimpinan berjiwa rakyat. Di waktu ini, sesiapa sahaja yang tersilap langkah pasti jatuh tersungkur.
Di pihak rakyat pula, mereka dihidangkan dengan isu-isu yang sebelum ini mereka jahil tentangnya. Seolah-olah isu ini timbul hanya di waktu tertentu sahaja seperti di waktu ini. Isu kebajikan rakyat, masalah pendidikan, rumah setinggan hinggalah melibatkan peribadi pemimpin semuanya dimediakan. Puncanya gara-gara pilihanraya. Kerana pilihanraya yang masih menunggu diumumkan tarikhnya. Kerana proses penukaran pemimpin. Kerana mahukan penambahbaikan dalam kepimpinan negara. Natijahnya kebaikan negara juga yang difikirkan.
Inilah situasi negara kita sekarang. Situasi yang menarik hati sebahagian rakyat Malaysia untuk terus mengikuti perkembangan politik tanahair. Siapa akan naik?.....siapa pula akan jatuh?.......pilihanraya ini jadi penentunya.
Terlajak cakaplah pula....bukanlah hajat menkonklusi situasi persediaan pilihanraya di negara sana. Cuma bila membaca akhbar di laman-laman web, hanya itu isunya. Semuanya kerana satu tujuan, memperkasa jentera pilihanraya.
Di sini juga tidak kurang rancaknya, sedang menunggu hari pertukaran pemimpin. Bukanlah sehebat apa yang berlaku di Malaysia sana, di sini hanya pertukaran di peringkat pemimpin persatuan pelajar cuma. Yea.....walaupun sekadar di peringkat persatuan pelajar, tapi itu juga perlu diambil kira agar kepimpinan itu tidak diletakkan kepada orang yang bukan ahlinya. Teruk natijahnya nanti kalau berlaku.
Itulah sedikit catatan perkembangan persatuan pelajar di sini. Hari sabtu ini akan berlangsung Mesyuarat Agung Tahunan seiring dengan pertukaran barisan pimpinan lama kepada barisan pimpinan baru. Sabtu ini adalah saksinya. Para mahasiwa di sini adalah penentunya. Siapakah pula yang akan mengemudi tampuk pimpinan persatuan pelajar untuk sesi akan datang?......Bagaimana pula bentuk pengemudian mereka?.....Apakah pula dasar dan matlamat yang bakal diterjemahkan untuk kebajikan bersama?........Semuanya menunggu sabtu yang bakal menjelma.
Bagi cermin, semoga mahasiswa mahasiswi di sini bijak memilih demi kesatuan, kebajikan dan kebahagiaan bersama seiring dengan kemudahan dalam menambah ilmu pengetahuan di Timur tengah ini.

2 comments:

Zalisa Maz@ZN Isa said...

cakap2 politik seperti ini kurang mahirlah cermin :) tapi X sudah tentu untuk yg benar2 bekerja. bukan bekerja masa dekat2 pilihanraya sahaja ;)

Achik_Sufi said...

salam,
semoa c hat selalu...