Thursday, May 19, 2011

APA KHABAR DIRIKU ?.....

Selaut pujian serta kesyukuran diucapkan buat tuhan pencipta alam. Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dengan izinNYA, pengembaraan dunia mampu diteruskan lagi menuju ke titik akhir yang kekal abadi.

Dengan udaranya aku bernafas…..

Berbekalkan nikmat iman yang tersemat di jiwa dan nikmat Islam yang digenggam teguh, pengembaraan ini kian jauh ke tengah. Dari hulu yang sudah tak kelihatan menuju ke hilir yang belum jua kelihatan. Namun, pengembaraan tetap diteruskan kerana iman dan Islam ada sebagai panduan.

Apa khabar imanku ?...

Bertambah tebalkah iman di jiwa saat bertambahnya pengalaman kehidupan dan pengetahuan di fikiran atau semakin nipiskah ia tika dihambat ujian-ujian Ilahi berbentuk kemungkaran dan kemaksiatan ?...  Aku inginkan iman setebal iman sahabat kekasihMU Abu Bakar As-Siddiq, aku berharap mewarisi ketegasan Umar Al-Khattab mempertahan prinsip syariah yang dibawa.

Celakalah aku jika membiarkan kehidupanku hari ini lebih teruk berbanding semalam sedang semalam itu adalah pengajaran yang perlu dihayati. Pengajaran yang terbentuk melalui norma kehidupan yang dilalui, bercambah bersama nikmat pancaindera yang diaugerahi.

Apa khabar Islamku ?.....

Adat kekadang mengocak prinsip syariat yang mendasari amal perbuatan. Syariat yang didamba, tapi adat yang mengambil tempat. Benarkah Al-Quran telah menjadi pegangan dan As-Sunnah telah menjadi ikutan atau sekadar ikutan adat yang didakwa benar lalu dijadikan sumber dalam tingkahlaku.

Alangkah ruginya diri tatkala masih lagi tertipu dengan permainan duniawi lalu membenih persamaan antara semalam dan hari ini. Tiada beza, tiada peningkatan. Sedang umurku semakin berkurangan, amal ibadahku tiada juga bertambah. Sedang udaraMU semakin banyak ku hirup, kepercayaan padaMU sekadar ikut-ikutan dan di takuk lama.

Ruginya…….. zaman terus beredar tapi aku mmenjadi patung, terpacak hanya memerhati.

Duhai diri,

Pancainderamu bakal menjadi saksi, maka bersiap siagalah. ImanMU bakal diuji, maka hiasilah dengan panduan sebaiknya. Amal hidupmu pasti akan diadili, adakah engkau masih belum mengerti ?.....

Dunia semakin tua……

 أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا أمنا وهم لا يفتنون


3 comments:

Bunga Rampai said...

Salam,

Terima kasih tulisan ini - meredup hati. Satu peringatan untuk diri saya juga. Alhamdulillah.

Mak Su said...

dunia semakin tua... masa semakin singkat.. :)

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)