Sunday, November 18, 2007

KUNINGKU DAN KUNING KITA

Hari itu satu lagi sejarah tercatat. Sejarah perjuangan rakyat Malaysia yang mahukan keadilan buat tanahair mereka. Rentetan daripada beberapa peristiwa yang mencemar keadilan seperti yang dijanji, hari itu mereka merancang meluah apa yang terbuku di jiwa. Bersama rakan-rakan yang memahami, mereka cuba menyedarkan rakyat Malaysia lain tentang kepincangan pemerintahan yang berlaku. Bukan untuk memberontak cuma ingin menyelak apa yang tersurat lalu memberi alternatif terbaik. Berbekalkan semangat patriotik yang tertanam, mereka tekad melakukan disamping memahami ujian yang bakal dihadapi.

Kuning..........kuning...........kuning........

Mereka bukanlah kesatuan pemandu teksi yang melakukan mogok menuntut agar tambang teksi dinaikkan dengan alasan kos sara hidup semakin tinggi. Mereka juga bukanlah pemuda pemudi yang sudah terkesan dengan budaya kuning ciptaan pihak barat lalu menuntut hak kebebasan untuk menzahirkannya dalam kehidupan seharian. Mereka itu adalah pendekar rakyat. Keadilan, kesaksamaan, kebebasan, hak-hak rakyat Malaysia, itulah yang diperjuangkan. Mereka ini dari segenap lapisan masyarakat Malaysia yang sudah mual melihat karenah sebahagian pemimpin mereka yang hanya manis mulut dengan janji dan kata-kata kosong. Jiwa mereka sudah tidak tenang melihat permainan politik yang dicanang berlapikkan sistem demokrasi. Hanya nama yang tinggal, isinya diganyang habis-habisan oleh si pemimpin.

Kuning...........kuning...........kuning.........

Ya......... warna kuning menjadi saksi. Sememangnya ia warna pudar tapi, pudar bukan sekadar pudar....... pudar ini ada keramatnya. Pudar inilah yang akan menyahkan kezaliman pemimpin tehadap rakyatnya. Pudar inilah yang akan mengembalikan apa yang disebut sebagai keadilan sistem demokrasi yang dimengerti oleh kita semua. Pudar yang akan menyinar di celah kesamaran.

1 comment:

tintaHati said...

Ya kami mahukan PR yang bersih juga bersih dari rasuah!