Friday, February 13, 2009

MESYUARAT.....


" ada mesyuarat ke tak?, tadi beritahu jam 2 petang, ni dah nak masuk 2.45 dah.... "
" baru ada seorang, itupun pihak tuan rumah "
" macam manalah nak didik anak murid "


Kepentingan masa sering diperingatkan kepada manusia. Tambahan lagi bagi pelajar diperingkat sekolah sama ada menengah ataupun rendah. Setiap kali perhimpunan pelajar, pasti itu menjadi modal. Namun biarlah berbuih mulut guru itu sekalipun tatkala bercakap mengenai masa, tetapi jika tidak disemai rasa sedar terhadap kepentingannya tak guna juga. Bagaimana bentuk penyemaian tersebut?.... Tidak perlu berbelanja besar mengadakan kursus motivasi, menganjurkan pertandingan tepati masa atau mengecat di sepanjang dinding sekolah kempen tepati masa.

Yang paling penting sebenarnya terjemahan perbuatan dari golongan pendidik itu sendiri. Sayangnya.... perkara ini tidak berlaku. Para pendidik mungkin kurang sedar bahawa bila mereka bercakap sesuatu perkara, murid akan melihat dan memerhati. Mungkin juga mereka perlu diingatkan bahawa mereka itu role model kepada anak murid mereka secara khususnya. Punca masalah ini berlaku apabila mereka sering bertindak menasihati tetapi tidak dinasihati. Akibatnya nanti akan wujud rasa tiada penghormatan murid kepada pendidik lalu menumbuh masalah demi masalah.


Berbalik kepada cerita, nama pun mesyuarat tentulah penting. ini pula mesyuarat peringkat MSSD ( kejohanan bola sepak peringkat zon ). yang datang semuanya guru-guru senior. Jurulatih dan pengurus pasukan. Jadi bila diambil kira semua itu, rasanya masa tiada masalah. Jauh sangkaan dari sasaran. Kalau tak, tak bermulalah mesyuarat jam 2.45 petang. Silapnya di mana?.... tengoklah kembali kepada punca masalah.


Betullah kata pepatah,
Bila guru kencing berlari, anak murid kencing berlari.

1 comment: