Wednesday, December 12, 2007

APA SUDAH JADI?....

Hati sedikit terkilan saat membaca beberapa berita yang mengisahkan perjalanan politik tanahair kita kini. Semacam Negara kita sudah lagi tidak berpijak ke atas Dasar Demokrasi yang sentiasa dicanang oleh si pemimpin, sudah tidak mengambil peduli terhadap hak kebebasan rakyat seperti yang termaktub di dalam perlembagaan. Malah lebih dari itu lagi, penanaman pemahaman yang diberikan di peringkat sekolah rendah dan menengah mengenai sistem politik tanahair, dasar kepimpinan Malaysia di atas paksi keadilan, jaminan pemeliharaan keamanan dan kedaulatan, semuanya itu seolah hikayat purba semata.
“Pesta penangkapan” (seperti yang diistilahkan oleh sebilangan pemikir politik tanahair) yang dilakukan oleh pihak PDRM seminggu ini mengambarkan hakikatnya. Bukan sedikit yang ditahan dan bukan jenis orang ceroi yang ditangkapnya walaupun ada sebilangan orang awam yang terlibat, malah ia membabitkan barisan kepimpinan di pihak parti alternatif.
Penangkapan tanpa sebab (penangkapan rambang) yang dilakukan itu jelas menyalahi prinsip PDRM yang didokong seperti yang difahami lantas meletakkan peranan anggota polis hanya untuk pihak pemerintah sahaja bukan di pihak yang diperintah. Atau adakah masyarakat sendiri yang salah dalam menafsir prinsip yang diwar-warkan itu?.... mungkin perlu penjelasan semula.
Namun apa yang terjadi ini sebenarnya bukanlah satu benda baru dan bukan juga satu perkara yang mustahil berlaku. Sudah sekian lama ia terjadi, malah seringkali berulang-ulang kejadian seumpama ini. Bagi kita “alah bias tegal biasa”. Apatah lagi jika kita sendiri memahami perkataan Ibnu Khaldun - tokoh pemikir muslim di dalam bidang kemasyarakatan dan politik - di dalam Muqadimahnya menyebut “ sesuatu kerajaan itu terbina di atas dua dasar, 1. Penguasaan ketenteraan 2. Penguasaan pemilikan harta”. Rasanya kata-kata tersebut oleh dijadikan sandaran.
Bukan niat cermin menidakkan khidmat anggota polis selama ini yang sewajarnya dihargai, cuma hati kecil ini sentiasa tertanya-tanya bilakah khidmat sebegitu akan diteruskan lagi.

2 comments:

bang_gugar said...

salam,

wahh!..

jadi orang politik plak hang ni ya..

boleh tahan punya semangat, jgn semangat saja sudah la, kerja kna buat jgak

hehehe
(",)

tintaHati said...

Bahang PR semakin menyengat....Macam2lah agenda depa nak sekat kemaraan kita.

Istilah aje demokrasi tapi sebenarya banyak hipokrasi...heh!