Sunday, April 27, 2008

HARI INI

Hari ini ahad 27 april 2008 bersamaan 20 rabiul akhir 1429, fajar hadir menyingkap kegelapan malam menghasilkan pagi yang penuh bermakna. Pagi ini pagi kesyukuran dengan seribu keberkatan. Pagi ini adalah sebuah kurniaan seperti pagi-pagi yang lalu dan yang akan berlalu buat penilai dan pemikirnya.

Di luar sana, hari ini adanya kelahiran dan ada juga kematian. Bagi yang sedang menyambut kelahiran sesiapa atau yang menyambut hari kelahirannya, cermin mengucapkan sama selamat hari lahir semoga usia terus dilimpahi keberkatan. Namun bagi mereka yang dirundung malang, takziah diucapkan. Kesabaran itu hiasan orang mukmin. Berbanggalah kita sebagai orang yang beriman.

Begitulah pusingan dunia. Amat sesuailah kita menisbahkan kehidupan ini dengan roda yang sifatnya berputar. Berputar membentuk ragam kehidupan. Bertukar ganti atas dan bawah selari dengan pertukaran malam dan siang. Tangis, gembira, bahagia dan kecewa begitu juga. Datang dan pergi seiring musim-musim tahunan. Sentiasa berputar selagi umurnya masih berbaki.

Manusia seharusnya mengambil iktibar. Bukan semua yang ada berkekalan. Hari ini ada yang dilahirkan dan ada juga yang dijemput ke hadrat ilahi. Kita….. alhamdulillah masih diberi peluang. Hakikatnya berada di alam pertengahan ini (antara kelahiran dan kematian) sebenarnya satu tanggungjawab buat kita.

Di samping menjadi contoh kepada orang yang lebih muda, kita juga perlu menjadikan sejarah orang terdahulu sebagai contoh. Yang baru lahir kitalah bertanggungjawab membentuknya dan memandu mereka sejajar dengan panduan dan pedoman yang kita kutip lalu dirumuskan daripada orang telah mendahului kita. Itulah orang pertengahan, di hulu perlu diberi perhatian di hilir pun sama.

Ringkasnya, selagi kita sedar tanggungjawab yang terbeban di pundak kita selagi itulah kita tidak akan sekali bersikap lalai terhadapnya.

Satu riwayat daripada Ibnu Umar ra ada menyebut:

"Jadilah kamu di dunia ini seolah-olah kamu ini orang asing atau orang yang hanya menumpang lalu".

3 comments:

Cahaya Mata Kemuliaan Agama said...

sedap baca tulisan cermindiri... terima kasih atas perkongsian dan peringatan

CerminDiri said...

salam kehidupan,

sekadar melihat dan merenung perkembangan manusia.

Mak Su said...

yuhuuu