Saturday, April 4, 2009

SEORANG PENDERHAKA


Bukan aku ingin derhaka. Tidak terniat langsung untuk menjadi penderhaka. Kerna aku tahu derhaka itu seburuk-buruk perangai. Derhaka itu perkara dikeji. Manusia akan lari dari kita jika kita seorang penderhaka. Dituduh sebagai penderhaka sahaja sudah mengundang kebencian dan kemarahan orang, ini pula bila benar-benar menjadi seorang penderhaka.

Derhaka membawa maksud tidak mentaati perintah. Penderhaka adalah seorang yang tidak mendengar perintah pemimpinnya dan ia menunjukkan sikap melawan. Itu derhaka. Yea…. aku bukan seorang penderhaka. Tidak mahu menjadi kebencian manusia. Bukan sahaja keluarga sisihkan, sanak saudara dan masyarakat sekeliling juga akan memulau.

Memang aku tidak mahu menjadi seorang penderhaka tapi hari ini aku terdesak. Didesak dengan suasana.

Siapa yang ingin bersifat negatif ?.... sudah pasti tiada. Minta sangat dijauhkan. Pantang malaikat empat puluh empat. Itu kata orang tua. Memang nak jauh sangat dari perkara macam ni. Siapa mahu…….

Hari ini…… aku ulang, hari ini…… ramai sudah yang memperlihatkan kederhakaannya. Hari ini juga aku bersama mereka. Menjadi seorang penderhaka yang ingkar arahan ketua. Diri tidak mahu tapi hati mendesak. Diri tidak mahu tapi keadaan memaksa.

Kerana aku tahu pemimpinku hari ini perlu diderhakai. Perlu dilawan perintahnya. Bukan sekadar suka-suka. Tak terpengaruh langsung dengan sikap orang lain. Ini pendirian aku. Walau tubuh mengiyakannya dek kuasa yang tiada, hati tetap menderhakai.

Siapa pemimpinku?........ ia seorang yang patut diderhakai. Siapa pemimpinku ?....... ia telah menimbulkan perasaan benci dalam diri. Siapa pemimpinku ?.................. ia menjadi bahan kebencian bagi mereka yang berpendirian seperti aku.

Bukan suka-suka dan sekadar berseronok. Ada sebabnya. Ada pointnya. Keadaan semasa telah membuktikannya. Ia telah mewujudkan satu fenomena baru dalam pemikiran manusia walaupun hakikatnya telah lama diperkenalkan.

" tiada sebarang ketaatan terhadap makhluk di dalam melakukan kemaksiatan terhadap sang pencipta "

No comments: