Monday, May 4, 2009

BELAJARLAH SEBELUM TERLAMBAT

belajar itu sebahagian kehidupan. mengajar pula adalah proses kehidupan. antara keduanya sebenarnya tiada beza. kedua-duanya memang sudah termaktub di dalam perjalanan hidup manusia. cuma siapakah yang benar-benar mengerti kepentingan keduanya itu dalam kehidupannya.

ramai dari kita yang belajar atau terlibat secara langsung dalam dunia pembelajaran. di peringkat rendah, peringkat menengah atau pun peringkat pengajian tinggi. soal dia dipaksa oleh keluarga atau terpaksa itu adalah persoalan kedua. yang penting dia belajar. tapi tidak ramai yang benar-benar menyediakan dirinya untuk diajar. tidak ramai. hanya segelintir.

bagaimana menyediakan diri untuk diajar?....
tidak payah, cukup dengan beberapa perkataan iaitulah bersedia menerima apa yang tiada di dalam dirinya lalu memahaminya seolah-oleh akan menyampaikannya. itu sahaja. ini tidak menyentuh soal formal atau tidak corak pembelajaran kerana sudah dikatakan tadi belajar itu sebahagian kehidupan. selagi kita hidup kita akan terus belajar.

malangnya kita sekarang menganggap belajar hanya di sekolah, perlu kepada guru mengajar, tertumpu kepada sesuatu subjek, lalu secara langsung kita telah mengecilkan skop pembelajaran itu sendiri. tanpa kita sedari apa yang sedang kita lakukan ini juga sebenarnya dalam proses pembelajaran. di sekolah, di rumah, di pandangan orang, dalam keadaan bersendirian, atau di mana sahaja selagi kita hidup kita terikat dengan proses pembelajaran.

natijahnya ramai dari kita yang tidak mengambil pengajaran dari apa yang berlaku di sekeliling hidupnya kerana ia telah beranggapan itu bukan satu pembelajaran. pemahaman sebegini cukup merbahaya kepada kita tidak kira yang tua atau muda.

bagaimana negara akan mampu melahirkan generasi pencetus kegemilangan jika dalam bab ini sahaja mereka tidak mampu memahami dengan sebaiknya?. ini bukan melibatkan persoalan politik atau perniagaan. ini adalah persoalan asas kepada pengertian pembelajaran itu sendiri. macam yang dikatakan tadi, memang ramai dari kita yang terlibat dengan dunia pembelajaran. tetapi apabila kurang pemahaman tentang erti pembelajaran, akan terbinalah pelajar-pelajar yang belum bersedia menyediakan dirinya untuk diajar.

3 comments:

tintaHati said...

kala ini pun saya belajar. Belajar ntuk lebih banyak bersabar, belajar untuk berkomunikasi dgn org tidak bertimbang rasa, belajar untuk segala2nya....

kita belajar dari pengalaman hidup...

CerminDiri said...

salam kehidupan,

teruskan belajar, cermin akan terus menyokong.

Puteri Ezza said...

Belajar merupakan proses yang akan berlangsung sepanjang hayat :-)

Salam kunjungan.