Wednesday, July 8, 2009

KEMPEN JUGA SATU TANGGUNGJAWAB

Semalam aku menyapa beberapa orang pelajar banat yang sedang asyik menyiapkan poster. Mungkin untuk dijadikan bahan kempen bagi pemilihan pimpinan pelajar yang sedang rancak kini. Senarai nama yang perlu diundi dan sifat-sifat yang melayakkan mereka diundi sebagai pimpinan turut ditulis bersama. Ditampal dan dilekat di sekitar bangunan sekolah.

Aku berkata “oh… antum rupanya yang buat benda ni”.
Muka mereka bertukar cuak. Mungkin rasa bersalah yang walaupun sebenarnya mereka tidak bersalah.

Air muka mereka bertukar tenang tatkala aku menyambung kata memihak kepada perbuatan mereka. “ oklah tu, kira menyumbang jasa untuk kebaikan, dan calon-calon yang antum kempen pun berkelayakan.



“Cuma ana ingin bertanya, betul ke mereka ni mempunyai ciri-ciri yang antum tulis tu dan apa jawapan antum jika mereka ini setelah dipilih sebagai pemimpin nanti tidak menunjukkan sikap tersebut?”. “Isyh… tak taulah muallim” jawab mereka.

“Mana boleh kata tak tau, antum perlu bertanggungjawab dengan tindakan (kempen) antum” respon kepada jawapan mereka. “Bila antum kata mereka ok, layak untuk memimpin, antum kena pastikan mereka ok dan terus ok. Bukan takat jual nama mereka untuk dipilih kemudian tinggal mereka dengan tanggungjawab mereka. Itu kira macam lepas batuk di tangga” pandangan aku.

“Bila kita sudah berkempen untuk mencalon mereka, kita sebenarnya secara tidak langsung sudah memberikan wala’ kepada mereka sebagai orang yang bakal dipimpin. Di samping kita memastikan bahawa mereka kekal dengan ciri-ciri yang kita laungkan melalui ketaatan kita dan teguran kita terhadap mereka jika tersilap” terangku lagi.

Mereka layak dan terus kekal layak sebagai pemimpin.

Sedarilah sabdaan nabi saw :

" apabila diserahkan sesuatu urusan itu kepada mereka yang bukan ahlinya ( tiada kelayakan ) maka tunggulah hari kiamat "

No comments: