Monday, June 29, 2009

PILIHANRAYA SEKOLAH

Di sekolah, minggu ini bermula proses pemilihan barisan kepimpinan pelajar yang baru bagi sesi 2009/2010. Lebih kurang macam pilihanrayalah cuma meriahnya hanyalah setakat di tahap pelajar. Lagipun mereka masih terikat dengan proses P&P yang berjalan sepanjang hari. Nampak sedikit kelam-kabut pun ada. Tetapi masih terkawal dengan pemantauan dari pihak terlibat.

Pemilihan masih di peringkat awal. Belum ada nama-nama popular yang dicadangkan. Mungkin sikit hari lagi.

Bila berbicara soal meriah atau tidak, kita bertanya dari sudut mana erti meriah itu ditafsir?... Berdasarkan apakah ia dikira meriah atau tidak ?....
Bagi cermin sendiri, yang dikatakan meriah itu bila semua mereka mempunyai kesedaran dalam memilih dan mencadangkan nama bagi mengisi kekosongan kepimpinan. Sekadar memilih atau melaung itu dan ini tanpa pemahaman yang baik, rasanya tiada guna. Namun bila ia dibuat atas dasar kedesaran berdasarkan konsep organisasi, konsep kelayakan, konsep kepimpinan dan konsep kebertanggungjawaban, maka akan terbitlah kemeriahan itu walaupun ia diadakan dalam suasana yang sederhana.

Setakat hari ini, cermin melihat kesedaran itu sudah mula bertiup di kalangan pelajar khususnya pelajar menengah atas. Yang perlu difikirkan bagaimana kesedaran itu mampu merebakkan virusnya ke dalam jiwa adik-adik mereka di menengah rendah. Itu perlu difikir bersama jika inginkan kemeriahan dan natijah yang terbaik.

Walau apa pun, cermin doakan yang terbaik buat mereka kerana "KEPIMPINAN ITU SUATU KEMAHIRAN".

No comments: