Monday, August 17, 2009

ISLAM MEREKA

Aku sudah lama menunggu. Menanti seseorang untuk berkata begitu. “Islam adalah Islam”. Itu prinsip yang rasanya tok guru pegang tatkala berkata “Islam umno tidak akan membawa ahlinya ke mana-mana”.

Itu bukan serangan peribadi. Silap besar kalau mereka fikirkan sebegitu. Bukan juga meraih simpati bagi pilihanraya kecil permatang pasir. Itu adalah hakikat dan itu juga adalah kebenaran. Apatah lagi ia keluar dari mulut seorang yang bergelar tok guru. Bukan bangsa Melayu sahaja yang memanggilnya “tok guru”, turut serta bangsa India dan Cina. Membuktikan ilmunya dan dirinya dihormati dan disegani.

Perkataan ini memang aku tunggu. Jelas lagi sarahah. Tiada kesamaran. Yang tidak faham, mungkin sengaja membutakan pendengarannya. Memang mereka macam tu. Buta, pekak dan tuli terhadap kebenaran.

Mengikut sejarah Malaysia, mereka ini akan cepat faham dan terus melenting bila ada kes yang menyentuh tembolok mereka. Tapi kalau setakat mengocak air muka atau menjatuhkan maruah diri mereka, kes itu mereka akan tolak tepi. Buat tak layan walau pedih telinga. Seolah tiada apa yang berlaku.

Sekurang-kurangnya mereka tidak sampai ke peringkat orang yang faham, mengaku faham, lalu berhujah melawan kebenaran. Ibarat benang basah yang ingin ditegakkan. Kail panjang sejengkal, lautan hendak diduga. Mana masuk akal. Hanya mereka yang akan mengangguk mengatakan boleh. Siapa….. orang umno. Kononnya Islam mereka adalah Islam tulen.

Siapa mereka yang hendak melawan, berhujah mencari alasan kuno yang terbantut di dalam akal fikiran mereka ?..... pemimpin tertinggi umno?... ketua pemuda, puteri umno?..... Aku bosan melihat sikap mereka yang penuh kemunafikan.

Islam itu rahmat, Islam itu kasih sayang. Adakah kerana ini mereka menghulurkan bantuan di saat pilihanraya hampir tiba kononnya ingin menunjukkan keperihatinan mereka, rasa kasih mereka terhadap masyarakat miskin?...

Umat Islam berpegang dengan janji. Berapa banyak sesi “janji yang ditabur belum dikota” telah dilakukan mereka dan direkod di dalam sejarah kehidupan rakyat Malaysia?... Hanya orang buta sejarah sahaja yang akan terus menyokong.

Islam itu islam. Perintah adalah perintah, larangan adalah larangan. Itupun mereka belum faham sepenuhnya walau sijil PHd di genggaman. Takkanlah aku boleh pejamkan mata tatkala rasuah bermain di depan mata, judi dijadikan sumber ekonomi Negara, halal dan haram menjadi permainan dan dolak-dalih mereka. Islamkah mereka ?.... ya, Islam dengan cara mereka.

Wahai orang umno, terimalah hakikat. Kebenaran itu adalah kebenaran.
Perkataan tuan guru bukan satu hukuman yang tersesa-gesa. Tetapi telah melalui tempoh panjang yang akhirnya wajar untuk diungkapkan. Mungkin cara lembut dah tak boleh. Peluang telah lama diberi untuk bertaubat. Mungkin peluang ada, cuma tidak diambil sepenuhnya.

Ingat…. Ucapan itu bukan kerana dengki atau bermusuh. Tapi kerana Islam itu rahmat. Inginkan kesejahteraan dunia akhirat dinikmati oleh semua. Cuma perlukan kesedaran.

2 comments:

aspirasiku~ said...

assalamu'alaikum..

cermin diri?.. huem nice name..

ini siapa ya?

boleh tahu namanya?

-Amin HAR- said...

"aku bosan melihat sikap manusia penuh perbalahan"